Servicii de tractari auto in cel de-al doilea razboi mondial

Raspunzatori pentru dezvoltarea sistemelor de tractare pana la stadiul de acum sunt inginerii militari, care in trecut, au construit masini/tancuri speciale pentru recuperarea vehiculelor de tonaj mare avariate. Ulterior, pe fondul inmultirii (necontrolate) a numarului masinilor, au aparut firme private care au preluat principiile mecanismelor de tractare si le-au transpus in mecanisme proprii – cu costuri mult mai scazute, lucru care permis oferirea unor servicii de tractari auto ieftine.

Cele mai multe sisteme folosite astazi au la baza principiile incorporate in Bergenpanzer, un tanc nemtesc de 38 de tone, folosit de nazisti pentru recuperarea vehiculelor afectate de grenade si proiectile. Troliul folosit de Bergenpanzer cantarea aproximativ 2,5 tone, iar documentatia oficiala sustinea ca tancul putea trage pana la de 2 ori greutatea proprie. Ulterior, pentru recuperarea/redresarea vehiculelor comerciale, marimea troliilor a scazut cu mult. Astazi, ele nu cantaresc decat maxim 50 de kilograme, la care se adauga greutatea cablurilor, dar care la randu-le, nu depasesc nici ele 110 kilograme.

Pentru redresarea vehiculelor grele, companiile de asistenta rutiera folosesc camionete dotate cu macarale. Si in cazul lor, sistemul a fost preluat de la armata franceza, sau mai precis, de la tancul TRV M32, o masina de lupta dotata doar cu mitraliere si cu lansatoare de grenade, dar si cu o macara de 7,5 tone, care putea fi inaltata pana la 10 metri. Astazi, companiile de tractari auto nu mai folosesc cabluri pentru asigurarea macaralei, ci prefera sa instaleze acest mecanism pe masini de gabarit mare. In principiu, astfel de masini se gasesc in propietatea pompierilor militari si in cazul administratorilor de drumuri, fiind folosite indeosebi pe autostrazi si pe artere nationale..

Desigur, chair daca sunt de gabarit mare, masinile nu mai cantaresc  38-72 de tone, asa cum se intampla in cazurile tancurilor prezentate mai sus, ci pana in 12 tone maxim. In cazul accidentelor rutiere grave, in care sunt implicate vehicule de tonaj mare, administratorii drumurilor prefera sa trimite mai multe masini ca cele de mai sus, decat sa trimita una singura, cu gabarit depasit. De fapt, in cele mai multe state, inclusiv in Romania, gabaritul maxim admis al unui autovehicul este limitat, tocmai pentru a proteja drumurile si podurile.

Comentarii